Projekt

E-handelns företagsdynamik – Handelnsbranschens strukturomvandlingsprocess
Finansiär: Handelsrådet
Projektledare: Anders Bornhäll
Projektperiod: 2019 - 2021
Forskningsprojektet undersöker hur den svenska e-handelssektorn har utvecklats under perioden 1997–2019. Genom att analysera företagens etableringar, överlevnad, tillväxt, lönsamhet och geografiska lokalisering bidrar projektet till en fördjupad förståelse av hur e-handeln vuxit fram som en central del av svensk ekonomi.
Mer specifikt undersöker projektet:
- vad som kännetecknar de nystartade e-handelsföretagen i Sverige under den studerade tidsperioden
- hur länge ett nystartat e-handelsföretag överlever på marknaden och vad som kännetecknar de företag som uppnår en hög omsättningstillväxt respektive lönsamhet
- om e-handelsföretagen är mer vanliga på mindre orter och hur deras utveckling relaterar till deras geografiska lokalisering
- om det är bättre för e-handelsföretagen att växa innan de uppnått en lönsamhet, eller om det är en bättre strategi att växa efter det att företaget är lönsamt
Handelsbranschen är mitt inne i en omfattande strukturomvandlingprocess där e-handeln växer snabbt och tar marknadsandelar från den traditionella handeln, men trots detta vet vi väldigt lite om hur enskilda e-handelsbolag har utvecklats över tid i Sverige. Målet är därmed att projektet ska generera ny kunskap om hur e-handelns företag utvecklas i Sverige över tid, samt vad som kännetecknar de företag som är framgångsrika. Resultaten från projektet är relevant för beslutsfattare, branschorganisationer och företag som vill förstå hur digitaliseringen bidrar till att forma framtidens handel.
Projektmedlemmar: Anders Bornhäll, Handelns Forskningsinstitut; Sven-Olov Daunfeldt, Handelns Forskningsinstitut; Oana Mihaescu, Handelns Forskningsinstitut; Hans Seerar Westerberg, Handelns Forskningsinstitut
Läs den slutgiltiga rapporten här.