24 September, 2025
Algoritmer tar över prissättningen – nytt WP från HFI visar omfattningen

Företag använder i allt högre utsträckning algoritmer för att sätta sina priser. Den norska konkurrensmyndigheten fann i en studie från 2021 att 55 % av de undersökta företagen använde övervakningsalgoritmer, medan 20 % också använde någon form av algoritmisk prissättning. Två viktiga frågor relaterat till den ökade användningen av algoritmprissättning som för närvarande studeras vid HFI i olika forskningsprojekt är dels om prissamordningar är vanligare bland företag som använder algoritmer i sin prissättning, dels om de företag som börjat använda algoritmprissättning är mera lönsamma än företag som nyttjar traditionell prissättning.
”Den första svårigheten man möter om man vill studera sådana frågor är att identifiera vilka företag som idag automatiserat sin prissättning” säger Niklas Rudholm. ”Företagen hemlighåller i de flesta fall vilken typ av prissättning man använder, och därför tvingas vi identifiera algoritmprissättarna utifrån prisdata. Enkelt uttryckt så gör vi detta genom att analysera frekvensen och antalet produkter vars priser ändras under en given tidsperiod. Om frekvensen är så hög och produkterna så många att prisförändringarna omöjligen kan ha genomförts av människor så måste prissättningen vara automatiserad”.
I ett nytt Working Paper av Charlie Lindgren, Ross May, Niklas Rudholm och Kenneth Carling introducerar forskarna en heuristik för att upptäcka återförsäljare som använder algoritmisk prissättning i lågupplöst prisdata. Resultaten visar att algoritmprissättning förekommer i samtliga produktmarknader som undersökts. Inom kategorierna hörlurar, mobiltelefoner, PC-spel, portabla högtalare, surfplattor och xbox-spel förekommer algoritmprissättning i samtliga sju länder som undersöktes i studien.
Projektet är finansierat av Hakon Swenson Stiftelsen och Konkurrensverket.
Detta är Working Paper No. 43 för Handelns forskningsinstitut (HFI). Du kan läsa det här.