Projekt

Integration och prissättning på de nordiska e-handelsmarknaderna
Finansiär: Handelsrådet
Projektledare: Niklas Rudholm
Projektperiod: 2021 - 2022
Forskningsprojektet undersöker i vilken utsträckning de nordiska e-handelsmarknaderna är integrerade, samt hur prisbildningen påverkas av konkurrens och kostnadsförändringar. Om marknaderna är nära sammanlänkade innebär det att kostnadschocker i ett land riskerar att sprida sig till grannländerna, vilket kan öka den ekonomiska volatiliteten och göra såväl de nationella ekonomierna som handelsbranschen mer konjunkturkänsliga.
Projektet fokuserar på e-handeln i Danmark, Finland, Norge och Sverige och analyserar prisutvecklingen inom tolv produktkategorier i konsumentelektronik och vitvaror under perioden september 2020 till december 2022.
Specifikt undersöker projektet:
- om de nordiska e-handelsmarknaderna är integrerade, det vill säga om en kostnadschock i ett land får återverkningar även i grannländerna
- hur graden av marknadsintegration skiljer sig åt mellan olika produktkategorier, beroende på hur enkelt gränshandel kan genomföras
- hur stora likheter som finns i prissättningen för identiska produkter som säljs på flera nationella marknader
- hur ofta e-handlare ändrar sina priser och hur denna prisflexibilitet varierar mellan länder och produktkategorier.
För att mäta graden av marknadsintegration analyseras hur förändringar i kostnader i ett land påverkar priserna på identiska produkter som säljs av samma e-handlare i andra nordiska länder. Om en kostnadsförändring i ett land också påverkar priserna i grannländerna anses marknaderna vara integrerade.
Sambandet mellan marknadsintegration och prissättning är centralt för att förstå hur e-handeln påverkar ekonomins stabilitet och konkurrensförutsättningar. En hög grad av integration kan bidra till effektivare marknader och lägre priser för konsumenter, men också till att ekonomiska svängningar sprids snabbare mellan länder. Genom att belysa dessa samband bidrar projektet med ny kunskap om hur digitalisering och gränsöverskridande handel påverkar nordiska företags och konsumenters villkor.
Projektmedlemmar: Niklas Rudholm, Handelns Forskningsinstitut; Kenneth Carling, Högskolan Dalarna; Charlie Lindgren, Högskolan Dalarna
Läs den vetenskapliga artikeln publicerad i Review of International Economics här.
Läs slutrapporten eller en sammanfattning av rapporten här.
Läs WP här.