22 August, 2024

Ny vetenskaplig publikation

Oana Mihaescu, Martin Korpi och Özge Öner skriver i den vetenskapliga tidningen The Annals of Regional Science.

 

I artikeln undersöks effekterna av nya shoppingcenter på verksamheten hos 7041 detaljhandel- och hotellföretag i Stockholms, Göteborgs och Malmös förorter. I synnerhet analyseras i vilken utsträckning dessa effekter varierar med avståndet till och egenskaperna hos de nyetablerade centrumen. Genom att utnyttja data som täcker en 17-årsperiod (2000–2016), finner forskarna att etableringen av nya lokala centrum är associerad med en genomsnittlig ökning av intäkter och sysselsättning för detaljhandelsföretag med +1,80 % respektive +1,20 % för varje 100 meters minskning i avstånd till respektive centrum. På liknande sätt är introduktionen av stora regionala centrum kopplad till en ökning av intäkter och sysselsättning för hotellföretag med +1,40 % respektive +1,20 % för varje 100 meters minskning i närhet till det nya köpcentrumet. Detaljhandelsföretag påverkas av regionala centrum endast när det gäller intäkter, som ökar med +0,70 % för varje 100 meters minskning i avstånd. Resultaten indikerar en avtagande påverkan från både regionala och lokala centrum med ökat avstånd, vilket tyder på en bredare geografisk räckvidd för effekterna av regionala centrum.

Läs artikeln i sin helhet här.

Dela denna artikeln: