eCOmpass: Ett webverktyg för miljövänliga handelslokaliseringar

Svenska konsumenter reser i genomsnitt 30 km till sina butiker när man handlar sällanköpsvaror, och nästan alla dessa resor görs med bil. Detta gör leveransen av varan från butiken till hushållet till den miljömässigt mest problematiska delen i leveransprocessen.

 

Samtidigt sker frekventa nyetableringar, nedläggningar och omlokaliseringar av handelsföretag i Sverige. En konsekvens blir då att avstånden mellan konsumenternas bostad och närmaste butik ändras, vilket också förändrar konsumenternas CO2-utsläpp.

 

Handlare känner sällan till de lokaliseringar som minimerar behovet av transporter mellan butiken och konsumenternas hushåll, och de matematiska verktyg som behövs för att lösa den här typen av optimeringsproblem är inte helt enkla att bemästra. För att underlätta för de handlare som vill kunna välja miljömässigt optimala lokaliseringar av sina butiker har vi därför utvecklat ett online beslutsstödsystem, eCOmpass, som gör sådan analys.

 

Niklas Rudholm, Kenneth Carling och Vijay Paidi.

 

Klicka här för att komma till eCOmpass.

 

För mer information se även:

 

Carling, K., Paidi, V., & Rudholm, N. (2024). On Deploying eCOmpass: A Decision Support Tool for Environmentally Friendly Retail Locations. HFI Working Paper No. 36. Länk här.

 

Carling, K., Paidi, V., & Rudholm, N. (2024). Minimizing travel distance and CO2 emissions when reconfiguring retail store networks. HFI Working Paper No. 37. Länk här.

 

Carling, K., Paidi, V., & Rudholm, N. (2024). Minimizing travel distance and CO2 emissions when reconfiguring retail store networks. Online supplemental material. Länk här.

 

För källkod, data, mm se här.