16 October, 2025
När bilarna försvinner stiger priserna

Under det senaste decenniet har en tydlig tendens i stadsutvecklingen varit att återta det urbana rummet för fotgängare, i syfte att återskapa en balans mellan marknadsplatsen, trafiken och de offentliga rummen. Men gör fler och längre gågator verkligen staden mer attraktiv?
Ny forskning från HFI visar att en ökning med 10 meter i gågatulängd är förknippad med en prisökning på cirka 3 procent för bostadsfastigheter och 10 procent för kommersiella fastigheter inom 500 meter från den nya gågatan. Detta motsvarar omkring 900 kronor per kvadratmeter för både bostäder och kommersiella lokaler.
Denna studie baseras på en difference-in-differences-skattning av kvadratmeterpriser för bostäder och kommersiella fastigheter, vilka används som indikatorer (proxys) för platsens attraktivitet. Om gågator attraherar konsumenter blir de särskilt attraktiva för företag som vill öka sin försäljning. Eftersom både företag och boende föredrar att etablera sig i sådana levande områden stiger efterfrågan på kommersiella och bostadsfastigheter. Givet ett konstant utbud förväntas därför priserna öka.
En möjlig bieffekt av stigande fastighetspriser är kommersiell gentrifiering, där endast företag med hög betalningsförmåga kan stanna kvar längs gågatorna. I en tidigare rapport betonar forskarna att ökad attraktivitet inte alltid gynnar alla aktörer på en plats, eftersom antalet mindre, fristående butiker tenderar att minska. En ytterligare risk är att kommersiell gentrifiering kan bana väg för bostadsgentrifiering, då dessa processer ibland, men inte alltid, sker parallellt.
Slutligen bör det betonas att framgångsrika gågatuprojekt förutsätter ett nära samarbete mellan kommunen, stadsplanerare, fastighetsägare och näringsidkare, samtidigt som de positiva effekterna av stadsplaneringsåtgärder såsom gågator ofta dröjer innan de blir synliga. Detta understryker behovet av att lokala beslutsfattare är medvetna om gågatornas potentiella baksidor som planeringsinstrument.
Denna studie har möjliggjorts genom forskningsfinansiering från Hakon Swenson Stiftelsen (anslagsnummer 2020005).
Detta är Working Paper No. 42 för Handelns Forskningsinstitut (HFI). Du kan läsa det här.
En tidigare rapport om gågatornas effekter på företagens prestanda och platsens attraktivitet finns att ladda ner här.